Naam:
Reisverhalen:
Foto’s:

Over mij

Over mijn reis

Deze zomer reis ik voor 4 weken af naar het afgelegen Chimfunshi wildlife sanctuary in Zambia. Het is een non-profit organisatie die zieke, gewonden of ongewilde chimpansees opvangt en verzorgt. Chimpansees zijn een inheense diergroep in equatoriaal Afrika, maar het stropen, habitatvernietiging en de menselijke aantasting hebben het aantal wilde chimpansee groepen sterk verminderd en tegenwoordig worden zij geclassificeerd als een bedreigde diersoort. Helaas bestaat er maar beperkte wetgeving in een aantal landen in Afrika om de dieren te beschermen. Er blijft veel gejaagd worden op de apen om het primaatvlees (“bushmeat”) op markten te verkopen. De babies die alleen achter blijven na een strooptocht worden vaak verkocht als huisdier of komen terecht in dierentuinen, terwijl weer andere worden gebruikt voor medische onderzoeksdoeleinden. Chimfunshi vangt deze dieren op.

Ondanks dat de rehabilitatie van chimpansees het primaire doel is van Chimfunshi, worden ook andere dieren (zoals antilopen, baboons, andere apen, schildpadden, eekhoorns, honden en vogels) hier opgevangen en verzorgt.

Naast het verzorgen van de dieren hebben ze sinds een aantal jaar ook een project opgesteld. In het educatie centrum wordt de plaatselijke bevolking meer over de chimpansees geleerd en hoe er mee om te gaan.

In de maand juli zal ik de groep fanatieke verzorgers helpen met de dagelijkse verzorging van de dieren. Gedurende deze periode zal ik op het terrein verblijven, dat zo'n 2 uur rijden van het dichtsbijzijnde dorpje Chingola verwijderd ligt.

Bezochte landen

Ik heb 21 landen (9%) bezocht:

België, Botswana, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Turkije, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Zambia, Zuid-Afrika, Zweden, Zwitserland.