Bush-Walk

17 juli 2010 - Chimfunshi Wildlife Sanctuary, Zambia

Shani poepsiefloepsies!!
ik heb lekker lopen miepen, want die 3 nachten waren zo erg nog niet:p Ik zal m'n belevenissen maar weer is even piekfijn op een rijtje zetten!

Nadat ik m'n vorige berichtje had getypt kwamen toevallig net onze boodschappen aangereden: rijst, kip, hotdogs, aardappels, pindakaas en en en jaa je raad het niet.. CHOCOLA en SNOEPJES!!!!!! :D We waren om het kort te zeggen wel in onze nopjes! Helaas vertrok ik de volgende dag al weer om die 3 nachten ' alleen ' door te brengen.

Aangekomen bij het orphanage werd me een huisje (met een echt toilet die je kunt doorspoelen enzo!) aangewezen en waar de keuken was. Oo en ik moest oppassen dat ik niet in de weg liep wanneer Billy op pad ging...
's Avonds waren ze zo vrij om voor me te koken en mocht ik languit voor de tv met m'n volle bordje met vlees zitten! Al zijn het niet geheel mijn type mensen, het was heeeerlijk om weer iets van de echte wereld mee te krijgen.
Die nacht bleek echter een hel te zijn. In m'n eentje op de kamer met al die beesten die om het huis scharrelen. Ganzen, pauwen, aapjes, kalkoenen, papegaaien en natuurlijk die enorme hippo! Overal kwam geluid vandaan en vanaf een uur of 4 in de ochtend begon ook de haan om de 10 minuten te kukellen. Na dit o zo productieve nachtje begon m'n dag met het snijden van groente en fruit voor alle vogels en het eten voor de apen. Het was hier niet toegestaan te helpen met het voeren en je mocht uberhaupt de enclosures niet in, dus geen poepscheppen voor mij! He, wat jammer...

Bij het orphanage zijn er twee chimps die apart zitten opgesloten. Charlie is een enorm zachtaardige aap die apart zit omdat die anders in elkaar wordt getimmerd door de andere. Hij is de enige die ik mocht voeren, maar omdat die geen competitie kent is die ook niet enthousiast te maken met een lekker stukkie fruit. Maar aaibaar en knuffelbaar was die in elk geval wel.
Zabu is de andere chimp die om ongeveer dezelfde reden opgesloten zit. Jackie(een vriendin uit NY die elk jaar overvliegt en die ook ooit begonnen was als volunteer) stelde me aan hem voor. Het is een zelfde soort gevalletje als charlie, maar toch wel iets sterker aanwezig om het zo maar te zeggen. Z'n hobbies zijn groomen, nog meer groomen en hij houd ontzettend van zoenen. Geef je hem 1 vinger, dan pakt die je hand, je arm, je nek en voor je het weet pakt die je vol op je bek! Haha Sheila vertelde dat hij soms zelfs z'n tong bij je naar binnen steekt!

Verder zijn er op het moment veel Zambiaanse scholen die met een bus vol krijsende kinderen de boel op stelten komen zetten. Het was de bedoeling dat ik hierbij hielp om ze de juiste kant op te sturen, wat er op neer kwam dat ik moest kijken of Billy toevallig ergens om het hoekje stond.
De leraren waren in elk geval zeer geintereseerd en niet alleen in de chimps, maar ook vooral in wat ik als blonde Nederlander te zoeken had in het stoffige Zambia. Of.. misschien wat dat meer een dekmantel, want zo gauw ze de kans kregen vroegen ze of ik met ze op de foto wilde. Ik voelde me net een attractie en om te verbeurte werden er mensen naast me geplant. Na afloop werd me van alle kanten lolly's en chips aangereikt, wat ik natuurlijk niet kon aflsaan in mijn drang naar zoet, vet en slecht eten:p

Voor ik het wist was het al weer zaterdag en werd ik mee genomen voor een bush-walk met Sylvia en Jackie. De bush-walk is zoals het al zegt:p wandelen door de bush in het gezelschap van een stuk of 5 chimps. Dat was echt suuuuuuper leuk!:D We hadden overal snoepjes en koekjes in onze overal verstopt en dat wisten ze natuurlijk maar al te goed dus klommen ze op je en graaiden ze in al je zakken hihi
En nu ben ik terug bij het education centre waar ik m'n liefde voor chocola weer volop kan uiten:D

1. Syb:
    17 juli 2010
    Alweer een mooi verhaal.
    Ben jij ook al gezoend door Zabu?
    Billy is een Hippo neem ik aan(?) Gaaf een eigen nijlpaard die je huis bewaakt.
  2. ria:
    17 juli 2010
    lieve stoere blonde,
    wat een heerlijke foto's met die apen op je rug.
    weet je dat de helft van je avontuur er al op zit?
    HET GLAS IS NOG HALF VOL.
    ik ben bij oma de zolder aan het attaqueren(of hoe schrijf je dat)
    hoe is het eigenlijk afgelopen met de voetbal gekte?
    ik begrijp dat je als blanke blondine net zo veel bekijks hebt als de apen. liefs mems
    Hallo Nnaniki,fijn dat jij het ginds zo naar je zin hebt.Het is net of je niet zo ver weg bent met al die mooie foto's.Als je weer in Holland bent zul je weer moeten wennen aan ons.Ik wens jou
    nog veel leuke ervaringen in Afrika.Liefs van oma
  3. Alien:
    18 juli 2010
    Wat een mooi verhaal haha, ik moet echt lachen als ik het lees! Echt leuk! die bush-walk lijkt me wel cool, echt leuke foto's . dat ze zo op je zitten enzo, geweldig! Kben ook wel benieuwd of je al flink op de bek bent gepakt? ;) hahah.
    Geniet van de overheerlijke chocola en de chimps!
    liefs!
  4. Elza:
    Kruis!

´Idd wat een mooi verhaal:P gelukkig voor jou weer voldoende te vreten, denk alleen dat je je biertje wel mist;) Dat halen we wel wee in als je terug bent!
    Goed om te horen dat het zo goed met je gaat kruis!

Tijd vliegt, nog even en je bent al weer in dit oude vertrouwde kikkerlandje!
    kuskus
  5. G+R:
    Lieverd,
    Wat schrijf je leuk. Wat heb je het leuk. Op de foto's zien we dat je al ingeburgerd bent. Of je nooit iets anders gedaan hebt dan chimps vermaken en verzorgen.
    Hoe onderscheidt je nu de bijtende chimp van de lieve? Tongen met een aap raad ik af. Brrrrrrr. Ben reuze trots op je dat je zo avontuurlijk bent en er zo veel van maakt.
    Kus
  6. Lieke:
    20 juli 2010
    Hahaha choco verslaafde Nnaniki!
    Super leuk om te lezen wat je daar mee maakt, hoewel je obsessie voor slecht eten echt buitengewoon helder naar voren komt;) Heel veel plezier nog en tot snel!
    Groetjes Lieke