Chimps zijn enger dan verwacht

13 juli 2010 - Chimfunshi Wildlife Sanctuary, Zambia

Het is al weer een tijdje geleden, dus waar zal ik beginnen...

Vrijdag zijn we naar encl. 3 en 4 geweest en begonnen daar met het hek te inspekteren. Nou, die chimps daar zijn zeker geen lieverdjes! Ik wist dat ze stenen gooien naar iedere auto die langs komt rijden, maar terwijl wij langs het hek liepen volgden ze ons de hele tijd en gooiden stenen wat een paar prachtige blauwe plekken heeft opgeleverd. Bij deze kooien zitten er ook meerderen dag en nacht opgesloten in hun binnenverblijf, omdat ze anders ontsnappen(wat overigens gistere ook gebeurde, PANIEK!!). Best zielig, maar het kan niet anders als ze zich niet laten tegenhouden door de hekken en de stroom die daarop staat.. Er is ook een chimp van een jaar of 5 die bij z'n moeder opgeloten hoort te zitten, maar hij is nog niet groot genoeg en dus sneakt hij tussen de tralies door. Op z'n tijd kan hij best vervelend zijn en heeft hij al meerdere mensen gebeten. Conclusie: blijf uit de buurt van die chimps!

Zaterdag hebben we eerst meegeholpen met het uitzoeken voor het eten voor de chimps. Elke week halen ze eten op bij verschillende boeren en gaan ze ook langs winkels om over-datum-eten mee te nemen. Dat word allemaal vrolijk in grote bakken gegooid en ja.. wij mochten tussen de verrotte bananen, halfaangevreten appels, bonen, advocado, koekjes, chamionnen en chips zakken wroeten om alles te scheiden. Na deze frisse bezigheid nam Mary ons mee naar het orphanage om daar een kijkje te nemen en hadden we de rest van de middag de tijd om onze was te doen. Stonken je kleren niet naar rook van het vuur dat hier dag en nacht brand, dan is het wel van de chimppoep.

Zondag liet Joseph ons de rivier zien en terwijl wij foto's liepen te maken en in het rond aan het kijken waren, had meneer even in 5 minuten 20 vissen gevangen! " That's going to be our lunch"

Er begint onderhand wat meer structuur in de dagen te komen en dat komt op het volgende neer: hek controleren, nshima-ballen draaien, eten voor de chimps in bakken doen, chimps binnen laten en eten geven, zelf nshima eten, in de zon liggen, tonnen met water verslepen, chimps naar buiten laten, de hokken schoonmaken en tenslotte een uur terug lopen naar het education centre of opgehaald worden door Mary.

Als ik terug ben zullen jullie me niet meer herkennen! Minstens 20 kg ligter, bruine armen en onderbenen en verder spierwit, m'n haar is zo dood als een pier, sprankelend witte tanden(vanwege het gebrek aan koffie en zoetigheid), geen angste meer voor muizen, spinnen of wel ander ongedierte dan ook(zijn jullie nu trots?), oo en ik eet ook alles en boterhammen met pindakaas is hier m'n favoriete eten. Het avondeten is namleijk echt poep! We hebben geen koelkast en de boodschappen worden gedaan voor een hele week, dus alles is uit blik.. De nshima met kool begint me ook echt al de strot uit te komen!! Steeds meer gesprekken gaan over chocola, chips, hamburgers, vet eten.. het begint een beetje op te vallen. Zou dat kunnen duiden op verslaving?

Gistere hebben we een gesprekje gehad met sylvia over de rest van de planning van ons verblijf hier. We zullen de 26e al vertrekken om dan met de bus naar de Vic Falls te gaan. Daar kijk ik echt naar uit!!:D

In de tussentijd zullen we vanaf woensdag opgesplits worden waarbij telkens 1 z'n boeltje bij elkaar zal moeten pakken om bij het orphanage te gaan verblijven voor 3 nachten. Ik zal woensdag de eerste zijn en m'n gezicht betrekt al bij het idee.. daar zit je dan, helemaal in je uppie! Die avonden zullen vast hell worden. Er is hier 's avonds bar weinig te beleven en dus komt het vaak neer op kaarten, je boek lezen of om het kampvuur zitten (zonder chocola, chips, bier of cola) en liggen we voor 10 uur in bed. Stel je voor dat je drie avonden alleen bent.. dan lig je dus om half 8 al voor pampus wegens gebrek aan gezelschap. Maargoed, ik zal het wel overleven!

Verder is het erg gezellig met de andere twee vrijwilligers en ook met de chimpkeepers. Het is grappig om te zien hoe veel ze wel weten over wat er in de wereld gebeurd terwijl ze nog nooit verder geweest zijn dan chingola. Andere dingen, zoals dat de aarde om de zon draait en dan de seizoenen omgekeerd zijn bij ons, weten ze dan weer niet...

Ik zal proberen om ook wat foto's te uploaden.. maarja, das nog maar afwachten of me dat lukt:p

Shalenipo!

1. Syb:
    Hey,

gaaf verhaal weer :)
    en ja ik ben best trots dat je niet meer bang zal zijn voor grote spinnen en ander ongedierte :P
    Maar lijkt het je niet eng om in je eentje daar te overnachten? ik stel me namelijk op het moment een caravan met 1 lampje voor en een kampvuur ervoor met van die witte tuinstoelen.
    Misschien kan je opperen dat je per 2 gaat overnachten ;)
  2. Rinus:
    13 juli 2010
    Haaaai meiske! POEH, dat klinkt heftig! Maar ik ben idd nu al trots op je, en ik weet zeker dat je de stoerste bioloog allertijden bent geworden als je terugkomt! :D
    VEEEEEL SUCCES in je eentje in het donker! En geniet er ook maar een beetje van :)
    Liefs!
  3. ria:
    13 juli 2010
    Nou , nou wat een compacte heftigheid. Wat is eigenlijk je taak als je alleen achterblijft op de orphanage. Ben je een bewaker en moet je waarschuwen bij ongeregeldheden? En hoe verblijf je daar dan. Zoals sieb zich voorstelt? en drie dagen dat betekent dat je overdag wel gezelschap om je heen hebt toch? De foto's geven enige indruk. Wat betekent shalenipo? (tot ziens?)
  4. Maud:
    heeey lieve schattebout..

wat een supergaaf verhaal, maaarr dat alleen overnachten gaat helemaal goed komen toch.. je bent zoon goede kampeerster :D

hihi, kunnen jullie niet wat geld inleggen om een dikke reeep chocola te kopen.. dat heb je zeker wel verdient na die 3 nachten. :D

nou wij zitten momenteel nu in boedapest in een minipini hostel.. over 2 dagen gaan we lekker luieren aan de kust in kroatie..

ik heb nu al weer zin om je te zien (ook een soort van verslaving denk ik)

lebber
  5. Elza:
    Kruisje!

Afkicken van het bier zul je bedoelen haha en daarmee vet eten:P
    WOW bekogelt worden met stenen, das niet mis! Denk dat je een keiharde bikkel bent geworden als je terug bent komen, denk dat je dan de ideale voetbalster zult zijn doordat je dan zoveel gewend bent ;)

Die 3 nachten ga je wel doorkomen dat weet ik zeker, je bent dan kapot van de dag en slaapt zo!

Heel veel liefs!
    Denk aan je kruis!

kuskus
  6. Nieke:
    Hee Banani!
    Wat een held! Dat eten wordt trouwens straks wel een probleem, dalijk ben je terug en kun je gewoon helemaal geen chips, chocola en andere vette troep meer verdragen! :O We zullen wel een plan maken om je binnen no time weer aan de vreet te hebben ;)
    Heb je je boeken ondertussen niet allemaal al uit?
    Veel plezier nog!
    xx
  7. Lieneke:
    14 juli 2010
    Hee schatje! Wat super mega uber vet klinkt dat. Ik krijg heimwee. Ik ben trots op je dat je met de kleine enge beestjes overweg kunt! Dat is mij na 6 weken afrika nog niet echt gelukt. Hebben ze daar trouwens niet een mega shoprite waar je zelfs nutella kunt kopen (voor 10 euro per pot), dat hadden ze in malawi wel:P dan kun je ook een lekkere reep chocola kopen!!!
    MAar anders kan je als je terug komt wel langskomen voor een avondje vol met vreten.

Hier in Nijmegen is het rustig. Wat zeg ik: saai! Ik doe nu assisteren en dat is wel leuk maar het is redelijk dood op de uni, en verder zijn maud. myrdhin en janne op vakantie. Kom dus maar snel terug ;) Had ik trouwens al gezegd dat ik jaloers ben en daar ook wil zijn?:P

Nou ik ga zo maar naar presentaties luisteren enzo. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel plezier, succes enzo!

Toedeloe
    (Trouwens, vette foto's!)
  8. Alien:
    14 juli 2010
    Wat een verhaal weer! Je bent er maar druk mee, al die stenengooiende apen. Best grote beesten zag ik op de foto. engggg :P Maar toppertje hoor dat je straks alle angsten hebt overwonnen!
    Gelukkig vermaak je je nog! & sterkte alvast met je 3daagse bewaakbaantje (wat is eigenlijk precies de bedoeling van daar zitten? kun je dat wel aan ;))
    Geniet er nog maar goed van! en super tof trouwens dat je naar de watervallen gaat, lijkt me ook echt mooi!
    Tot snel! xxx
  9. Thera:
    15 juli 2010
    Heeeeeee Nnaniki! Stoere meid!

Wat leuk zeg om te zien, die foto's, en wat een avonturen heb je alweer beleefd! Je hebt er nu één nachtje opzitten, heb je de tijd beetje kunnen doden? Een uurtje lopen, dat is voor jou een kwartiertje rennen he?
    Veel plezier bij de watervallen, Albertine gaat daar ook snel heen, die vertrekt a.s. maandag en gaat na een week ongeveer naar Zambia, wie weet komen jullie elkaar daar tegen? :P
    Wij zijn ondertussen aan het inpakken enzo, morgen vertrekken we en het wordt heeeeeeeel leuk!
    Misschien lezen we dan nog een keer ergens een verhaaltje, anders heeeeeel veel plezier en geniet! En van die nutella (zie reactie Lieneke), dat lijkt me wel een strak plan, kan je heerlijk uit lepelen.

Dikke kus!
  10. jochem:
    15 juli 2010
    Veel plezier bij de vic falls!
  11. inge:
    16 juli 2010
    Hey Nnaniki!

Wat een stoer verhaal weer ;) Wat goed van je dat je niet meer bang bent voor allerlei inimini beestjes. Ik had trouwens niet gedacht dat lieve chimps zo te keer kunnen gaan. Jammer dat het eten niet zo lekker is, maar als je terug bent kan je natuurlijk weer snel alle verslavingen oppakken.
    Veel succes met het doorkomen van die 3 dagen in je eentje. Kan me helemaal voorstellen dat dat niet zo chill is, maar ik weet zeker dat het je lukt (neem maar een lekker spannend boek mee).
    Nou ik ga maar weer verder met mijn uber lambal dag...

xxx
  12. hilde:
    17 juli 2010
    hee kruisje!!

je verhalen zijn leuk om te lezen, sommige dingen schrikken me wel een beetje af om naar afrika te gaan, haha maar zoals jij het zegt je overleeft het wel en is het ook weer super lekker om in Nederland te zijn!

Ik wens je super succes de 3 nachtjes, het komt vast wel goed!!

xxx